دریافت#تحقیق در مورد طلاق از دیدگاه اسلام #

تحقیق در مورد طلاق از دیدگاه اسلام ,طلاق از دیدگاه اسلام,دانلود تحقیق در مورد طلاق از دیدگاه اسلام ,طلاق,از,دیدگاه,اسلامتحقیق در مورد طلاق از دیدگاه اسلام #1564019#ch
هم اکنون فایل با موضوع تحقیق در مورد طلاق از دیدگاه اسلام آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 12 صفحه

قسمتی از متن .doc :

طلاق در لغت به معناي گشودن گره و رها كردن است . در فقه اسلامي در تعريف طلاق گفته اند : طلاق عبارت است از زائل كردن قيد ازدواج با لفظ مخصوص . بعضي از استادان حقوق فرانسه طلاق را چنين تعريف كرده اند : (( طلاق قطع رابطه زناشويي به حكم دادگاه در زمان حيات زوجين به درخواست يكي از آنان يا هر دوي آنها است )) . در حقوق امروز ايران ممكن است به حكم دادگاه يا بدون آن واقع شود و در تعريف آن مي توان گفت : طلاق عبارت است از انحلال نكاح دائم با شرايط و تشريفات خاص از جانب مرد يا نماينده او . بنابراين طلاق ويژه نكاح دائم است و انحلال منقطع (متعهد ) از طريق بذل يا انقضاء صورت مي گيرد .

از نظر ماهيت حقوقي در فقه اسلامي و قانون مدني ، اتياعي است كه از سوي مرد يا نماينده او واقع مي شود حتي در مواردي كه طلاق بر اساس توافق زوجين و بصورت خلع يا مبارات صورت مي گيرد، بايد آن را يك عمل حقوقي يك جانبه (اتياع) به شمار آورد زيرا توافق زوجين كه شرط يا انگيزه طلاق مي باشد غير از خود آن است و طلاق يعني عملي كه با اجراي صيغه تحقق مي پذيرد و رابطه نكاح را منحل مي كند در هر حال يك عمل حقوقي يك جانبه (اتياع) است و ناشي از اراده طرفين نمي باشد .

عقيده و نظر اسلام در مورد طلاق :

در اسلام اگر چه طلاق منع نشده و به ظاهر مرد هر وقت بخواهد مي تواند زن خود را طلاق دهد و زن نيز در موارد خاصي مي تواند از دادگاه تقاضاي طلاق كند . ليكن شك نيست كه طلاق در نظر اسلام امري مذموم و ناپسند است . در روايات متعددي در نكوهش طلاق آمده و در خبر است كه هيچ چيز ناپسند تر از طلاق نزد خداي عزو جّل نيست مردي كه به مباني اسلامي پاي بند و به گفته هاي بزرگان دنيا معتقد است از طلاق مي پرهيزد و هرگز زنش را بدون ضرورت طلاق نمي دهد .

قوانين و مقررات گوناگون در اسلام براي محدود كردن طلاق :

در اسلام علاوه بر دستورهاي اخلاقي ، پاره اي قواعد حقوقي براي محدود كردن طلاق مقرر شده است : قبل از طلاق بايد داوري از خويشاوندان مرد و داوري از خويشاوندان براي آشتي دادن آنان مقين شود ، طلاق بايد در حضور دو شاهد عادل انجام گيرد ، زن بايد در طهر غير مواقعه باشد ، يعني در حال پاكي كه نزديكي در آن واقع نشده است در طلاق رجعي كه براي مرد حق بازگشت وجود دارد در مدت عدّه زن در منزل مرد سكونت مي كند و نفقه او بر عهده مرد است و بدينسان زن و مرد مي توانند بدون مانع زندگي زناشويي را از سر گيرند . واضح است كه اين مقررات و پاره اي قواعد ديگر طلاق را محدود مي كند ليكن آنچه بيشتر مانع طلاق مي شود .و مباني و اعتقادات مذهبي است . در خانواده هايي كه سنن و عقايد مذهبي در آنها نيرومند است طلاق را بسيار زشت مي پندارند بلكه آن را فاجعه اي مي شمارند و كمتر به پذيرفتن آن تن در مي دهند .

مبحث دوم :

- طلاق به درخواست زن

- فقه اسلامي :

فقهاي اسلامي در پاره اي موارد به زن اجازه داده اند كه از حاكم درخواست طلاق كند و دلايلي ار اسيات و روايات در اين زمينه آورده اند . كاملترين و مفصلترين بخشي كه در اين مسأله در فقه اماميه به نظر ما رسيده است تقريرات آيت الله شيخ حسين حليّ مقيم نجف اشرف تحت عنوان ((حقوق الزوجه و آثارها الوصفيه)) است . بنابراين آنچه در اين رساله آمده است ، تخلف شوهر از اداء وظايف زوجيت ( اعم از اتفاق و همخوابگي و داشتن روابط جنسي و حسن معاشرت ) چه ناشي از تقصير شوهر و چه بدون تقصير باشد در صورتي كه زندگي زناشويي و بقاع نكاح را دشوار كند به زن حق مي دهد كه براي طلاق به حاكم شرع رجوع كند حاكم شوهر را مجبور به طلاق خواهد كرد و اگر شوهر از آن خودداري كند حاكم از آن به عنوان ولي ممتنع زن را طلاق خواهد داد . علاوه بر اين ، در فقه اسلامي زني كه شوهر او غايب و مفقود الاثر شده مي تواند با شرايطي از دادگاه طلاق بگيرد و نيز زن مي تواند ضمن عقد از شوهر براي طلاق وكالت بگيرد كه در صورت تحقق پاره اي امور به طور مطلق از طرف او خود را طلاق دهد .

- اقسام طلاق

بند يكم – فقه اماميه

طلاق بدعي و سنّي

در فقه اماميه طلاق را را به طلاق بدعي (بدعت ) و طلاق سنّي(سنت) تقسم مي كنند . مقصود از طلاق بدعي طلاق نامشروع و حرام است كه عبارت از طلاق در حال حيض و نفاس ، طلاق در طهر واقعه و طلاق سدگانه كه رجوعي بين آنها واقع نشده باشد . همه اين طلاقها باطل است و فقط در مورد سه طلاقه كردن زن نبايد مشهور يك طلاق صحيحا" واقع مي شود . طلاق سنّي طلاق مشروع و مجاز است كه بائن و رجعي و عدّي تقسيم شده است .

طلاق بائن بنا بر قول فقهاي اماميه بر شش گونه است :

طلاق غير مدخوله از زني كه با او نزديكي نشده است .



مطالب دیگر:
📎كارگر عمومي نقاش ساختمان درجه 3 (فنی و حرفه ای) اسکن برگه اسفند 96📎دانلود پاورپوینت عوارض دخانیات📎دانلود پاورپوینت علم تمرین📎دانلود پاورپوینت عرفان اسلامی📎دانلود پاورپوینت عجایب صنع حق تعالی(تحقیق دانش آموزی)📎دانلود پاورپوینت طرح شرکت توريستی( سياحتی- زيارتی ) پارس گردشگر نوين📎دانلود پاورپوینت طراحي رؤيتگر/کنترل کننده براي سيستمهاي رويداد گسسته با استفاده از پتري نت📎دانلود پاورپوینت طب سنتی ایران📎دانلود پاورپوینت ضربه به سر📎دانلود پاورپوینت شبكه‌‌هاي اجتماعی📎دانلود پاورپوینت سيستم بسته بندي سه تايي📎دانلود پاورپوینت سیر تحول محابس( زندانها) و قوانین آن در افغانستان📎دانلود پاورپوینت سروصدا📎دانلود پاورپوینت سرمایه گذاری وجوه مازاد📎دانلود پاورپوینت سرطان پروستات📎دانلود پاورپوینت جمعيت شناسي📎دانلود پاورپوینت جشنواره جابربن حیان📎دانلود پاورپوینت تیتانیم📎دانلود پاورپوینت تطبیق ده ویژگی اقتصاد مقاومتی و برونسپاری📎دانلود پاورپوینت ترويج الگوي مصرف در رسانه📎دانلود پاورپوینت ترمومتر (دماسنج) ديجيتال📎دانلود پاورپوینت ترسیمهای هندسی در عالم اسلامی📎دانلود پاورپوینت تربیت بدنی و منابع انسانی موثر📎دانلود پاورپوینت تحليل يك طرح جديد امضارمز📎دانلود پاورپوینت تحليل مخاطب در بسيج های اطلاع رسانی آموزشی